2013-02-05

Orlando

god morgon!
Ännu en ny dag har vaknat här i Orlando och klockan är 07.12 här just nu.
Vad har vi nu hittat på sen sist då? Vi var ju på universal studios i söndags och med två parker så blev det verkligen en heldag med karuseller och upplevelser. Vi var på 4D bio med shrek, spelade in film med specialeffekter där vi bland annat fick "uppleva" en jordbävning, resten av gänget åkte coola simulator-berg-och-dalbanor och riktiga sådana, vi åt på världens största Hard rock café och besökte Hogsmede från Harry Potter filmerna.
Vi hade ju planerat att se superbowl downtown på kvällen men efter en heldag där så orkade vi helt enkelt inte. Vi beslutade oss för att åka tillbaka till outleten där vi varit kvällen innan för Koffe hade hittat en klocka som han ville köpa. Det är mycket billigt med märkesklockor här så det slutade med att vi kom hem med 2 Marc by Marc Jacobs till mig (1000:- spänn för båda, BILLIGT!) 1 Armani till Koffe och en 1 Skagen by Danmark till Erik. På vägen från outleten stannade vi på en restaurang som heter outback, som jag tror var en australiensisk restaurang, där vi fick i oss lite god mat.

Igår gick vi upp tidigt för att börja färden mot daytona beach ca 1 1/2 timme härifrån. Efter några stopp för att Erik skulle köpa amerikanskt simkort till mobilen (vi hittade till slut ett i kissimee. Hur söt namn är inte det på en stad? ) på vägen till stranden, ni vet där man verkligen får köra bil på stranden, passerade vi daytona international speedway och beslutade oss ganska fort för att det skulle vi besöka efter stranden. Väl framme vid stranden fick vi betala 5$ och sen var det bara att köra loss på stranden. Det var en cool upplevelse och vi passade samtidigt på att känna på vattnet (det var inte jättevarmt med tanke på att vi har "bara" haft 18 grader den dagen. Men vi tog iallafall lite obligatoriska hopp-bilder innan vi körde vidare.
Daytona international speedway var coolt som tusan att se, vi åkte en guidat tur runt hela banan, fick se vinnarpodiet och veta en massa fakta. Bland annat att läktarna rymde 150 000 människor och att på deras 50år jubileum hade dom haft publikrekord med ca 250 000 människor. Banan är ca 4km lång och banrekordet sattes 1987 med en hastighet på 42 sekunder för att ta sig runt ett varv. Helt galet!

Efter denna upplevelsen så tyckte vi att det var dags för lite shopping igen, det får inte gå alltför många timmar mellan stoppen ;)
Vi hade hittat ytterligare ett outlet på vägen upp så där stannade vi nu och där fanns både Victorias secret och forever 21, men det blev ganska dålig shoppinglycka denna gången, men några klockor kom vi allt hem med, 1 Skagen by Danmark till Koffe och en Marc by Marc Jacobs till Chrille.
Vi hade planer på att äta i downtown idag istället så vi styrde kosan ditåt men var ute alldeles för sent så vi hittade ingen bra restaurang och körde mest runt och yrade och hamnade i mer eller mindre trevliga områden, håll på att köra på fel håll på en enkelriktad gata och såg en och annan skyltneger. (Koffe har myntat ett nytt uttryck för de människor, oftast mörkhyade, som står och tigger längst gatorna med skyltar: skyltneger! :). )
Det slutade med en sub på subway innan vi åkte hem och avslutade dagen med ett glas vin och en summering av ännu en bra dag här i det stora landet i väst.

Idag lämnar vi Orlando för att kolla in västkusten, med stopp i tampa och st. Petersburg innan vi slår oss till ro ikväll på ett hotell i fort myers.

Hoppas ni fortsätter hänga med oss!

Avslutar med lite bilder till er!