2013-02-16

Sista dagen

God morgon!
Idag är vår sista dag i USA, 20.00 ikväll går vårt flyg hem.
Dessa sista två dagarna har det tyvärr regnat i Miami, men vi har ändå haft det bra, vi har varit i wynwood som är ett ställe där dom har jättemycket grafitti på väggarna (över 200 målningar) och sen tog vi en tur till sawgrass mills igen igår för lite sista minuten shopping. Efter det åkte vi hem och packade och denna gången kom jag inte undan, hur vi än stuvar så blir det övervikt i min väska, men vad gör det? Vi får ju fina grejor med oss hem :)
Sammanfattningsvis så har vi haft en fantastiskt rolig och händelserik semester, vi har oftast hållt igång från morgon till kväll och ovanpå det så har vi haft kanonväder nästan hela tiden. Trots att detta inte har varit en "sol och bad semester" så har vi till och med fått lite färg på våra bleka kroppar (om än kanske inte så mycket som man alltid önskar,men definitivt brunare än när vi kom)

Nu är det dags att göra sig klar och stänga väskan för om 2 timmar ska vi checka ut.

Tack för att ni följt oss på ännu en resa, hoppas ni har fått uppleva en del av det vi upplevt så ses vi snart hemma!

2013-02-14

Back in Miami

Idag är vi tillbaka i Miami efter 2dagar i key west. Det var fantastiskt där nere och det kändes verkligen som om vi hade semester på semestern :)
Tyvärr fick vj en matförgiftning kvällen innan vi åkte så hon gick lite på halvfart, men fick uppleva lite av det iallafall.
Vi bodde på ett best western hotell bara ett par gator från duval street som är shoppinggatan på key west och där hade vi bra utgångspunkt. Vi gick och tittade på bojen som är "southernmost point in continental U.S." Alltså sydligaste punkten. De har i efterhand byggt till en flottbas utanför denna så det är numera sydligaste punkten men det är ju "man-made" så den räknas inte. Vi promenerade längst duval street ner till mallory square som är ett torg där det finns en massa gycklare och gatuartister som underhåller när de stora kryssningsfartygen lägger till. Det är en väldigt härlig stämning på ön och väldigt härligt väder, 31 grader varmt och alldeles turkost vatten. Lovely!!
På kvällen åt vi på en restaurang nere vid vattnet och vår servitris frågade oss var vi kom ifrån. När jag svarade Sweden frågade hon varifrån och när jag då talade om att vi var från Helsingborg svarar hon mig på rungande skånska: där är jag också ifrån, jag är född på husensjö! Haha! Lite chockade blev nog både hon och vi. Vad är oddsen??
Vi stannade och åt lite berömd key lime pie innan vi gick hem den kvällen, men var nog inte överförtjusta i det nån av oss, men det var inte äckligt, smakade som citronfromage eller nåt.
Dagen efter (igår alltså) blev det en tidig morgon för vi skulle ut och köra vattenscooter! Vi hade bokat en 2 timmars safari där man körde runt hela ön.det var bara våra 4scootrar (jag åkte med Chrille) och en till med två damer från Danmark, så det var väldigt personligt. Det var sjukt kul! Sen började vi så smått köra hemåt och stannade till på ett mall för att shoppa lite till (såklart!) jag kan tala om att Erik är mr shoppingman! Han är värre än både mig och vj :) men vad gör väl det, shopping är kul! Jag fick även möjlighet att återigen klämma på väskan som jag förälskat mig i, en marc by marc jacobs, men den är hiskeligt dyr så vi får se hur det blir med den, några dagar kvar att fundera ju ;)
När vi kommer hem till vår stinklägenhet, vet inte om jag berättat det men vår lägenhet luktar mögel, så går jag in i vårt rum och tycker att poolen låter väldigt mycket (den ligger utanför vårt rum), jag öppnar gardinerna och upptäcker att båda altandörrarna ut till poolen står på vid gavel! Och vi som varit borta i två dagar!! Och här som finns tvättbjörnar!!! Snabbt kolla så att ingenting saknas och så att där inte gömmer sig några björnar under sängen och sen kan hjärtat lugna sig igen, inget är borta, men vilken jäkla tur! Dörren var haspad från insidan så antagligen har inte den ena dörren varit låst och då kan man ju rycka upp dom trots haspen. Nåja, ingen skada skedd, men man blev ju minst sagt nervös!
Idag ska vi nog åka på båttur runt Miami beach så det är dags att gå upp!

Glad alla hjärtans dag på er där hemma!

2013-02-12

Tidig morgon

God morgon!
Idag står en tur ner till key west på schemat och vi börjar morgonen med frukost på IHOP, pannkakshuset :)
Vi har bokat hotell en natt i keys för att kunna njuta av byn i nattskrud också, så liten övernattningsväska är packad och står vid dörren och väntar.
Igår tog vi en lugn dag på stranden och ett shoppingmall, då maten (läs spriten) var lite för stark dagen innan. Vi åt på en liten restaurang på espanolaway som var mysig och där dom serverade gooood mat och (starka!) mojitos.
Den dagen (i förrgår) var vi även och promenerade i little Havanna och en runda i downtown och sen gick grabbarna på basket, jag, vj och Doug tyckte det var lite för dyrt och traskade ner till hamnen och åt glass istället :)

Nä nu är det dags att åka!
På återseende..

Puss och kram

2013-02-10

Everglades och snappy

Igår var en händelserik dag. Vi fick besök av Koffe och Eriks amerikanske vän Doug som bor i Dallas, han kom hit och ska hälsa på några dagar. Vi bestämde oss därför för att åka till everglades och titta på alligatorer. Sagt och gjort, så vi packade in oss i bilen och körde.
Väl framme så var det första vi såg en litet alligator som låg och solade precis vid ingången, han bara låg där som en docka, men han var levande, oh yes!
Turen bestod av en airboat tur genom everglades, det var riktigt cool, dom gick ganska fort och det kändes som om man sladdade runt med bil på is imellanåt :)
Vi fick lära oss skillnaden mellan alligatorer och krokodiler och fick veta att i everglades finns det tre olika sorters vatten: färskvatten, saltvatten och bräckt vatten. Alligatorerna bor i färskvatten och krokodilerna i saltvatten och sen är everglades det enda stället i världen där dom lever tillsammans i det bräckta vattnet.
I slutet av turen fick man sen träffa en djurskötare som visade alligatorernas käkreflexer som gör att dom kan äta när dom sover och sen plockade han fram lilla snappy, som var en bebis alligator som var 2 år. Han var sååå liten och söt. Honom fick man sen hålla om man ville och det gjorde vi alla 6. Han var mjuk och ganska varm och inte alls som föreställt sig en alligator. Men den hårda huden kommer väl sen...
Sen fick man gå runt i parken och titta och där låg det en stor alligator lös på gräset som man kunde gå fram till (det gjorde vi ju så klart inte, men när iallafall)

På kvällen åt vi på en restaurang dom Doug rekommenderade, som även Erik och Koffe hade ätit på i Thailand, det var ett brasilianskt ställe som hette Texas de brazil där dom serverade all you can eat buffé. Det gick runt med en massa olika kött på svärd som dom kom runt och frågade om man vill ha och det var verkligen det godaste köttet jag någonsin smakat! Pappa och Fredrik: ni hade varit i himmelriket här! :D

Idag ska vi se om vi får tag på basketbiljetter men först ska vi åka och kolla in little Havanna, som är en stadsdel i Miami som har den största befolkningen av kubaner utanför Cuba.

Puss och kram!

2013-02-09

Shop until you drop

9.30 lämnade vi hemmet, 22.30 kom vi hem.. Inget annat än shopping har stått på schemat. Först till sawgrass mills, som var såå jäkla stort, efter det körde vi runt och letade efter en teknikaffär till Erik men utan lycka, så vi avslutade kvällen med ytterligare ett mall, dolphin mall, som också var så stort så vi knappt gick igenom halva innan dom stängde..
Nu är det dags för att sova lite men innan dess så kommer här lite bilder på shoppingen som sig bör.
Mamma hoppas du blir nöjd med bilden ;)

Goo natt!

2013-02-08

sawgrass mills!

Idag ska 5 kräftor, efter en heldag på stranden igår, åka till sawgrass mills. Det är USAs största outlet och vi ska förhoppningsvis göra "a whole lot of shopping" :)

Så nu är det dags att börja skramla och se så dom andra är vakna!
Rise and shine!!

Just det! Vädret är fortfarande kanon, igår hade vi 25 grader när vi gick hem 22.30, bara så ni vet ;)

Puss <3

2013-02-07

På plats i Miami

Hej!
Igår kom vi äntligen fram till Miami efter en hel del bilåkande. Vi lämnade ju Orlando i förrgår och körde mot tampa där vi stannade till och tog en promenad på strandpromenaden och gick och tittade. Efter ca 2timmar bestämde vi oss för att köra till st.Petersburg för att äta. Sagt och gjort! Vi stannade på en italiensk krog och åt varsin god pasta.
Vidare ner mot fort myers där vi skulle spendera natten. På vägen körde vi över sunshine skyway bridge som är en låååång bro som förbinder st.Petersburg med fastlandet. Här passade vi även på att köra ut på en fiskepir där vi kunde fota bron och tampa bays berömda bruna pelikaner.

När vi kommer fram till fort myers har klockan närmat sig 18 och vi tänker att vi ska köra ut på fort myers beach för att äta men det lät bättre än det var, vi hamnade på en riktig sylta men maten var helt ok. Denna kvällen kändes mest som en väntan på Miami så vi gick och la oss ganska tidigt. Eller jag, Chrille och vj iallafall. Erik och Koffe skulle gå o köpa munkar på dunkin donuts som låg sidan om hotellet men när dom beställer så får dom till svar: sorry, we don't serve donuts. Eeehhh, okkkeyyy??

Morgonen gryr och vi baxar in oss i bilen igen och kör mot Miami. 3timmar senare anländer vi till Miami beach och vårt boende här.
Igår tog vi en tur på lincoln road, gick och handlade frukost, hem och chilla lite och sen ut igen för matintag. Det blev italienskt ikväll, det var fantastiskt gott och sen satte vi oss på en annan restaurang där dom serverade världens största drinkar och öl och grabbarna beställde även in en vattenpipa som dom satt och blossade på medans mörkret sänkte sig runt oss. När klockan närmade sig 00.30 tyckte vi det var dags att gå hem så vi lämnade Erik o Koffe där på lincoln och gick hem. Och här är vi nu och det börjar bli dags för lite frukost innan en heldag på stranden står på schemat.

På återseende!
Puss o kram

Ps. Ni som är inne o läser får gärna lämna en liten kommentar så vi vet vilka ni är :) tack!