2011-10-04

Frihetsgudinnan, ground zero och musikal

God morgon! Klockan är nu 06.49 och om ni undrar varför inlägget kanske ser lite konstigt ut så är det för att jag bloggar från mobilen för att inte väcka mina reskamrater. Igår var vi både turistiga och kulturella. Vi började vår dag med frukost på Starbucks, med varm macka, juice och varm choklad. Och gratis wifi, till vj och chrilles stora förtjusning. Ooohhh, vi kan kolla Facebook, bloggen och lägga upp bilder. Det är två söta tekniknördar jag reser med, som letar fritt wifi vart vi än är :) Nåja, efter god frukost vinkade vi in en taxi (man känner sig cool som tusan när man gör det, precis som i filmerna) och hamnade med en jättetrevlig taxichaufför som guidade oss hela vägen ner till battery park där vi skulle köpa biljetter till frihetsgudinnan. Vi slapp köa utan gick bara rakt igenom security och på båten som tog oss över till Liberty Island. Vi hade läst att man skulle sitta på höger sida på vägen ut och det var vi glada för att vi gjorde, för vi har fått fantastiska bilder på både frihetsgudinnan och New York skyline. När vi kände oss redo där ute tog vi båten tillbaka in och gick och kollade in ground zero. Dom håller på att bygga de två nya tornen så man såg inte mycket, men vi har varit där iallafall och visst reste sig håret på armarna lite när man tänkte på det fruktansvärda som hände där den 11 september 2001. Men nu är vi ju är för att vara glada och ha semester så vi traskade raskt vidare till century 21 som är en stoooor department store med märkesvaror till outletpriser, men det var en salig röra där så det blev inget mer än en underbar väska till mig, sen gick vi därifrån. Efter det begav vi oss till J&R som skulle vara en gigantisk teknikaffär men det var en sån stor besvikelse att vi bestämde oss för att lämna downtown. Taxi tillbaka upp med Usama bin Ladens bror och vi var tillbaka på ursprungsplatsen, Times square. Vi gick till tcts för att köpa biljetterna till Rent musikalen och sen blev det lite vilande på rummet. Mat behöver vi ju så en och en halv timme innan showen begav vi oss till applebees för kvällsmat och sen var det dags. Rent. Musikalen som jag har älskat sen den kom, men aldrig kommit iväg och sett live. Och den var fantastisk! Den spelades på en liten teater, med en liten scen och med unga, okända artister, men vilken känsla, vilken kemi och vilka sångröster! Magi!! Efter Rent så blev det rätt hem i sängen, Chrille var dödstrött och Vj är tyvärr lite krasslig :( ont i halsen har hon så vi proppar henne full med echinaforce och hoppas på det bästa. Idag ska dagen bjuda på shopping, shopping och shopping. Vi tänkte bege oss till 34th street där världens största varuhus Macys ligger och sen kollar vi runt bland de andra affärerna också, bland annat blir det nog ett besök för mig och Vj på Victoria Secrets. Men det får jag berätta mer om imorgon, nu ska jag dra upp de andra, för jag börjar bli hungrig, på återseende! Puss o kram